Sufit podwieszany w przestrzeni biurowej i publicznej

Jak rodzaj sufitu podwieszanego powinien znajdować się w przestrzeni biurowej, a jaki w miejscach takich jak sale wykładowe, audytoria czy sale konferencyjne? Jakie parametry powinien spełnić. Opowiada Anna Baczkowska z firmy Armstrong, światowego lidera na rynku sufitów podwieszanych.

Sufit podwieszany w przestrzeni biurowej i publicznej
Sufit podwieszany w przestrzeni biurowej

W otwartej przestrzeni biurowej ważne jest ograniczenie nadmiernie rozchodzących się dźwięków i uciążliwego hałasu. Działający sprzęt biurowy oraz prowadzone rozmowy nie tylko przeszkadzają, ale mogą również podnieść poziom ciśnienia akustycznego. Dzieje się tak wtedy, gdy poziom hałasu jest na tyle duży, że wszyscy zaczynają mówić coraz głośniej, aby usłyszeć się nawet z niewielkiej odległości. Redukcja hałasu uzyskana dzięki instalacji odpowiednich sufitów podwieszanych z płyt dźwiękochłonnych, wprowadza spokojniejszą atmosferę, obniża stres użytkowników przestrzeni biurowej i sprzyja koncentracji.

"W biurach zorganizowanych na planie otwartym np. typu call center, gdzie jednocześnie przebywa znaczna liczba osób, najlepiej zastosować płyty o obniżonej gęstości, które charakteryzują się wysokimi parametrami pochłaniania dźwięku, np.  z rodziny OP (Open Plan) takie, jak PERLA OP lub ULTIMA OP" - tłumaczy Baczkowska.

W nowoczesnych budynkach biurowych często spotyka się również duże przestrzenie podzielone na mniejsze pomieszczenia jedynie cienkimi ściankami działowymi. Wtedy zwykle pojawia się problem przenikania dźwięków między sąsiednimi pokojami znajdującymi się pod wspólnym sufitem podwieszanym. Zminimalizowanie efektu przenikania dźwięków między pomieszczeniami jest istotne ze względu na konieczność zachowania poufności rozmów, szczególnie w indywidualnych biurach i gabinetach.

"Płyty sufitowe z rodziny dB charakteryzują się zwiększoną gęstością, dzięki czemu doskonale izolują dźwięk i jednocześnie gwarantują dobre jego pochłanianie" - wyjaśnia Baczkowska.

"Poufność rozmów jest miarą określającą stopień, w jakim rozmowa nie powinna być słyszana przez osoby postronne.  Dlatego wszędzie tam, gdzie konieczne jest jej zachowanie, należy zastosować takie sufity, jak np. ULTIMA dB, PERLA dB lub SAHARA dB, które zapewnią użytkownikom maksimum dyskrecji - dodaje.

Warto dodać, że sufity o takich parametrach stanowią również ochronę przed dźwiękami pochodzącymi z działania urządzeń umieszczonych w przestrzeni ponadsufitowej.

Sufity podwieszane w audytoriach, salach wykładowych i konferencyjnych

Pomieszczenia, w których komunikacja odbywa się zwykle w sposób jednokierunkowy, a więc sale wykładowe, audytoria czy sale konferencyjne, wymagają specyficznych rozwiązań akustycznych. W takich wnętrzach szczególnie ważne jest rozumienie mowy i zapewnienie optymalnego czasu pogłosu.

"Zbyt długi będzie powodował nakładanie się słów na siebie, a zbyt krótki sprawi, że dźwięk nie będzie dochodził do każdego miejsca w sali. Jednocześnie konieczne jest zachowanie właściwych proporcji między dźwiękiem źródłowym a odbitym, co wymaga połączenia materiałów pochłaniających z tymi, które odbijają fale dźwiękowe. Zwiększenie poziomu przejrzystości mowy oraz poprawę jakości przekazu można uzyskać m.in. przez zastosowanie sufitów podwieszanych o średniej gęstości, np. typu ULTIMA, SAHARA MAX/SABBIA lub PERLA" - tłumaczy Anna Baczkowska.

Nietypowe pomieszczenia a sufity podwieszane

We wnętrzach, w których jednolity, modułowy sufit podwieszany nie może być użyty, można również zastosować pojedyncze panele lub tzw. chmurki sufitowe.

"Odpowiednie rozmieszczenie sufitów pływających o zwiększonych parametrach akustycznych w strefie obejmującej źródło dźwięku (np. ULTIMA CANOPY, OPTIMA CANOPY lub AXIOM CANOPY), zapewni dobre jego pochłanianie" - mówi Baczkowska.

Natomiast w pomieszczeniach o specyficznych wymaganiach dźwiękowych, takich jak np. sale muzyczne i koncertowe, powinny zostać wykorzystane zarówno materiały dźwiękochłonne, rozpraszające, jak i odbijające.

"Próby nie mogą zakłócać pracy, bądź nauki osób w sąsiadujących pomieszczeniach, ale pogłos nie powinien być zbyt krótki, bo wtedy dźwięk instrumentów czy głos wokalisty zaniknie zbyt szybko. W tym przypadku konieczne jest zrównoważenie właściwości systemu ściennego i sufitowego" - dodaje Baczkowska.

źródło i zdjęcia: Amstrong

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT